Pokaždé, když vzniká nákupní horečka, začíná to nenápadně. Nejprve vznikne z nějakého důvodu poptávka. Polehounku, pomalinku začne růst cena. Specialisté, kteří investici sledují, zavětří a rozhodnou se vstoupit do obchodů se spekulací na budoucí vzrůst ceny. Šíří se šeptanda o výhodné investici, a do spekulací vstupuje větší množství profesionálů, kteří cítí obchodní příležitost. Ve chvíli, kdy profesionálové mají v obchodě své peníze, jsou osobně zainteresováni na růstu ceny. Tyto informace začnou dávat dál, například přátelům na golfu, klientům a známým. Vyvolaný zájem způsobí další růst ceny. Nyní se už o investici začíná mluvit i v ekonomickém tisku. Situace začíná přitahovat drobné investory a cena dál roste. Investiční firmy zabývající se zprostředkováním, a žijící z provizí, toto množství potenciálních zájemců nenechává v klidu a začnou tuto investiční příležitosti nabízet.
Objevují se první zprávy v normálním tisku a sdělovacích prostředcích. Začíná se o tom mluvit veřejně. V televizi se objeví informace, že investice dosáhla historicky nejvyšší ceny. Investiční firmy chtějí zvýšit své provize a začnou nabízet zprostředkování pomocí inzerátů. Konkurence, když to vidí, tak se přidává. Krátce nato, Investiční bublina končí, trh splaskává, nastává vlna výprodejů. Ti, kdo vstoupili do obchodů těsně před vrcholem, počítají ztráty. Šíří se rozčarování a panika. Kdo ještě neprodal, prodává v panice nyní, aby mu něco zbylo. Ti kdo byli v trhu od začátku a mají vyděláno, nakupují od těch, kdo se v panice všeho zbavují, ještě jednou vyženou cenu výš, ale cena už nedosáhne nového maxima, takže profesionálové trh opouštějí a cena opět padá. Je na čase se přesunout jinam.
Kupříkladu zlato.
V roce 2006 začalo růst z hodnoty okolo 500 USD aby na začátku roku 2008 skončilo na úrovni 1000 USD. Vypadalo to na vynikající investici. 100% během dvou let, roční zisk 50%, no nekupte to za ty peníze.
Obchodní firmy vydělávající na zlatě si mastily kapsy a zvěst o tom, že zlato letí nahoru, pronikla nejprve do ekonomického tisku, posléze do normálních sdělovacích prostředků, a následně i do inzertních příloh novin a časopisů. Nejrůznější firmy nabízely zlaté zboží, zprostředkování nákupu zlata a další zlaté příležitosti. Bohužel, krátce po té, co se objevily inzeráty, zlatá horečka skončila.
Reality.
Reality v Čechách zažívaly vzestup. Každý, kdo měl nějaké peníze investoval do realit. Developerské firmy slavily žně. Komu se podařilo nakoupit zemědělskou půdu a přeměnit ji na stavební pozemky dosahoval automaticky zisku okolo 1000% a více. Poptávka po volných pozemních v okolí velikých měst byla živena stavbou hypermarketů a obchodních center. Pozemky v blízkosti dálnic skýtaly nepřeberné množství spekulativních nákupů.
Dostupné hypotéky rozhýbaly trh s bydlením. Začalo být výhodné pořídit si hypotéku a tu pak splácet, než platit nájem. Bydlení ve vlastním vycházelo levněji. Realitní firmy začaly trpět nedostatkem zaměstnanců, což se projevilo v inzerátech na nábor nových lidí. Když se objevily první billboardy s nabídkami zprostředkování realitních prodejů, začalo být jasné, že realitní vlna končí.
Závěr.
Kdykoliv se objeví ve veřejných sdělovacích prostředcích informace o výhodné příležitosti, nebo kdykoliv se objeví na inzertních stranách novin inzeráty nabízející zprostředkování dobré investice, je jasné, že příslušný trh je na svém vrcholu a investiční příležitost už je za námi.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat