Existují dva druhy obchodníků. Tedy, ono jich je určitě víc, ale základní rozdělení je zhruba do dvou tříd.
První jsou analytici se schopností určit, kam se cena vydá. Ke své analýze používají makroekonomické ukazatele, znají spotřebu a poptávku dané komodity, vědí, co udělá snížení úrokových sazeb, jsou schopni z hodnot nezaměstnanosti a HDP (hrubý hospodářský produkt) zjistit, co to udělá s cenou akcií, případně s hodnotou měny.
Nebo nepoužívají fundamentální analýzu, ale technickou analýzu. Na základě Dowovy teorie, Eliotových vln, technických indikátorů, klouzavých průměrů, nálady na trhu, volatility, množství put a call opcí, statistik toho, jak nakupují ostatní obchodníci, znalosti grafů, identifikace známých, opakovaných tvarů v grafech, tak na základě těchto údajů jsou schopni předpovědět pravděpodobný budoucí cenový vývoj.
Pravdou je, že hluboká fundamentální analýza, která vezme do úvahy maximum informací je drahá. Informace jsou drahé, nebo nejsou dostupné, nebo je málo odborníků na danou oblast. Když se vás někdo zeptá, co si myslíte o akcii XYZ, většinou ani netušíte, v jakém oboru se ta firma pohybuje a v jaké zemi sídlí. Tázající o dané firmě ví určitě mnohem víc než vy, protože už si něco nastudoval.
Také se stává, že investice do analýzy se ukážou být k ničemu, protože manažeři si řekli pár slov se svými přáteli na golfu, čímž vznikla spekulativní bublina.
Tyto potíže způsobují, že analytici píšící předpovědi nikdy neuvádějí jednoznačně co bude, ale uvádějí varianty. Čím víc, tím líp. Nahoru, dolu, do strany, nejdřív nahoru a pak dolu, nejdřív dolu a pak nahoru, všechno za splnění nějakých podmínek. Nejlépe časových. Nikdy se nedovíte, jestli se jedná o předpověď krátkodobou, střednědobou, dlouhodobou, nebo už to bylo, ale shodou okolností to bylo publikováno pozdě.
Není třeba dodávat, že veřejnost si obchodníky představuje právě takto, a největšímu uznání a společenské prestiži se honosí ti, kdo něco správně předpovědí. Nebo také uhodnou. No ano, pravděpodobnost uhodnutí je 50%, takže pokud si hodíme mincí a 2x uhodneme, jsme za finančního guru. Finanční průmysl dokonce takovou představu, že umí zjistit kam se cena vydá, úmyslně vytváří.
Pak existuje ještě druhá skupina obchodníků. Říkejme jim profesionálové. Ti se o nějaké předpovědi nestarají. Jejich hlavní starostí je, když už jsou v trhu, tak aby byli na správné straně. Podívají se kam cena jde, a když se jim to zamlouvá vstoupí do trhu. Když se netrefí, okamžitě obchod likvidují a čekají na další příležitost. Když se trefí, snaží se vydělat právě tak akorát a zase honem pryč. Jejich snahou je, pravidelně vydělávat. Ztráty likvidují v zárodku a zisky nechají růst do doby, než dosáhnou své denní porce, nebo dokud se jim pohyb ceny zamlouvá. Víc, než zaručené obchodní systémy a analýzy, ovládají money management.
A teď, co je lepší.
středa 7. ledna 2009
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat